Zomerparkfeest: beleving op een festival
Het mooiste compliment dat ik de afgelopen dagen heb gekregen over de nieuwe opzet van het festival terrein is wel: het voelt alsof er meer ruimte is. Dit is bijzonder, omdat het festival terrein zelf nauwelijks is gegroeid in bruto oppervlakte. De nieuwe ingang is niet nieuw, maar was simpelweg niet toegankelijk voor publiek. Dit laat zien dat we wel hebben gewerkt aan meer netto festival terrein; een betere benutting van het parklandschap.
Als technisch voorzitter ben ik binnen Zomerparkfeest verantwoordelijk voor de fysieke staat van het festival. Als ontwerper geef ik daar, samen met mijn team, vanuit een beleving-gedachte invulling aan. Beleving gaat verder dan een visueel aantrekkelijk festival terrein (al is dat er zeker een belangrijk onderdeel van). Beleving is meer dan de som van alle indrukken, die we met onze zintuigen kunnen waarnemen. Beleving gaat ook over verwachtingen, herinneringen, herkenning, schaal, stroming en andere ongrijpbare zaken. Het is volgens mij vooral de kunst om ruimte te scheppen voor iedere bezoeker om zijn of haar eigen festival te ervaren. En daarin niet krampachtig proberen deze ervaringen te reguleren of te sturen, maar juist te laten gebeuren. Beleving zit vaak in de kleine dingen, de toevallige ontmoetingen: de interactie tussen mensen (op en voor een podium) in een bepaalde ruimte. Wij zetten met onze techniek in op het creëren van die bepaalde ruimte (of beter nog ruimtes): plekken op het festival terrein, met een eigen sfeer en identiteit. Daarom zijn we de voorbereidingen naar editie 2016 gestart met een vlekkenplan. Een schets waar al onze wensen en ideeën in samengevat konden worden.
Deze schets kent meerdere invalshoeken (zoals bovenstaande invalshoeken vanuit de bezoeker). Samen hebben deze uiteindelijk geleid tot een tweetal scenario's met ieder zijn eigen voor- en nadelen. Uiteindelijk zijn we het gewenste scenario verder gaan invullen. Dit resulteert in een nieuwe hoofdstructuur, die we de komende jaren gaan monitoren en bijsturen. Benieuwd naar meer achtergrond over hoe en waarom, plus onze ervaringen? Volg dit blog voor regelmatige updates over dit onderwerp.