top of page

Project: Restaurant 2 Brüder, Venlo 

Inrichting restaurant | Realisatie: 2011

Het restaurant in een supermarkt als supermarkt-restaurant.

Voor Restaurant die 2 Brüder von Venlo heeft PK|IA de verbouwing van het restaurant op de eerste en tweede etage gerealiseerd. Die 2 Brüder is een begrip in Venlo en ver over de grens in het Duitse achterland. Als een van de grootste, zelfstandige supermarkten van Nederland, beschikt het over de unieke situatie van een restaurant in een supermarkt. Deze combinatie kennen we wel in de Zuid-Europese landen. De Mercato Santa Caterina in Barcelona is de inspiratie geweest voor het concept, uitgewerkt in samenwerking met Co-Creations te Venlo.

 

de uitwerking

Het restaurant beschikt over 180 zitplaatsen, verdeeld over 2 verdiepingen en is in totaal 330 m2 groot. De keuken was ingericht op 'front cooking', maar niet zichtbaar voor het publiek. Wij wilden het restaurant dezelfde versbeleving meegeven, zoals die beneden in de supermarkt als vanzelfsprekend wordt ervaren. Daarvoor was het noodzakelijk de keuken en drankuitgifte om te draaien. Bijkomend voordeel is dat het omdraaien van deze situatie ook een aantal looproute knelpunten voor het bediend personeel oplost. De drankuitgifte staat in het verlengde van de looproute, geeft daarmee overzicht over het restaurant, kortere verbindingen en een duidelijke scheiding tussen voedsel- en drankbereiding.

 

Voor de menukaart is gebruikt gemaakt van de unieke situatie van een restaurant in een supermarkt, samengevat in de uitspraak 'zo beneden, zo boven'. Het restaurant bereidt producten van de supermarkt, de supermarkt verkoopt producten die in het restaurant kunnen worden geproefd. Naast de functionele ingrepen heeft PKIA ook zorg gedragen voor een frisse, eigentijdse uitstraling van het restaurant zelf. Daarbij wordt terug gegrepen naar 'klassieke' elementen als kruidenierskasten voor opslag en product display, houten tafels en stoelen als de keukentafel van thuis, en 'moderne' elementen als industriële lampen en hedendaags kleurgebruik. Alle meubels, de drankuitgifte en keukenombouw is door PKIA op maat ontworpen.

 

het resultaat

Door de integratie van de bedrijfsactiviteiten, ontstaat de mogelijkheid de verschillende outlets elkaar te laten versterken, zowel in verkoop als in marketing. Door de eigen producten ook te bereiden, ervaart de gast het product als authentiek en waardevol. Er ontstaat ruimte voor waarde creatie, om net dat beetje extra te bieden, wat zorgt voor terugkerend bezoek en mond-tot-mond reclame. 

 

Vergelijkbare projecten:
bottom of page