top of page

Project: Leolux Design Center, Brussel

Herinrichting showroom | Realisatie: 2015

Twee identiteiten, een ruimte.

Voor het Leolux Design Center te Brussel heeft PK|IA het ontwerp gemaakt voor de herinrichting van een gedeelte van de showroom en entree. Leolux is een toonaangevende meubelmerk; een Nederlands familiebedrijf met een lange geschiedenis in en een scherpe visie op design en de toekomst.

 

De showroom kende twee aparte gedeelten, waarbij een deel verhuurd werd aan een derde partij. Dit gedeelte is wederom toegevoegd aan de Leolux showroom en ingericht ten behoeve van het dochter merk Pode. Daarmee verandert de routing van de bezoeker, maar ook de uitstraling van het nieuwe gedeelte. Pode is een zelfstandig merk en moet als zodanig herkenbaar zijn binnen de showroom.

 

De uitwerking

We zijn gestart met het bepalen van het vloeroppervlak voor het merk Pode en deze zodanig ingepast, dat er een logische relatie ontstaat met de bestaande showroom van Leolux. Vervolgens is er vanuit de entree een nieuwe routing voor de showroom bedacht, die uiteindelijk aansloot op de bestaande routing. We wilden een vloeiende routing, geen obstakels, niet al te dwingend.

 

Een natuurlijke loop, gebruikmakend van zichtlijnen en visuele referentiepunten. Een indeling en routing, die maakt dat bezoekers voor de een ook in aanraking komen met de ander en visa versa. Voor de indeling hebben we gebruik gemaakt van een deel van de bestaande scheidingswand. Deze scheidingswand was al voorzien van openingen en dit ritme hebben we doorgezet. Vervolgens hebben we gekozen voor een kleurpallet voor Pode, die aansluit op het kleurpallet van Leolux, maar wel voldoende afwijkend om een stuk eigenheid te creëren.

 

Uiteraard is het kleurgebruik redelijk neutraal om de meubelstukken het beste podium te bieden. Het kleurpallet is daarna vertaald in een afwerking voor vloer, wand en plafond. De routing is bepalend geweest voor de verdeling van de meubelstukken en het daaraan gekoppelde lichtplan. Voor de entree van de showroom heeft PK|IA ook het ontwerp gemaakt van de ontvangstbalie, met aan de achterzijde een keuken.

 

Het resultaat

De bezoeker ervaart bij binnenkomst meteen een subtiel verschil in de uitstaling van twee merken. De Pode showroom kent dezelfde vormentaal en kleurgebruik als de showroom van Leolux, maar is wel merkbaar anders. De routing voert de bezoeker op organische wijze door en langs beide merken, maar biedt ook de mogelijk heel gericht en snel een van beide te bereiken. Twee identiteiten, een ruimte.

Vergelijkbare projecten:
bottom of page